5 kwietnia 2007

Zwykły wpis

5 lat temu także był Wielki Czwartek.

A ja byłam w szpitalu i ostatecznie żegnałam się z nadzieją na to, że Marta/Marek się urodzi. Poronienie trwało już długo, ale tego dnia zabieg miał je ostatecznie zakończyć.

 

To była wczesna ciąża. Ledwie się o niej dowiedziałam, to zachorowałam na grypę, a potem zaczęły się problemy. Serduszko nie zaczęło bić o czasie, ale czekaliśmy. Potem zaczęło się krwawienie, ale tak bywa czasem, więc czekaliśmy. Potem serduszka dalej nie było, a krwawienie się nasilało. Ale kazali mi czekać, bo a nuż… I w końcu przyszedł 5 kwietnia.

Marta/Marek miał(a) przyjść na świat 5 listopada. Te dwa dni w roku pamiętam szczególnie. Ale ciągle nie umiem się odnaleźć. O co się modlić? Dziękować? Dopiero do tego dorastam.

A przecież wiem. Dzięki Marcie/Markowi wiem, że każda chwila się liczy, że dziecko to nie projekt na przyszłość, że życie choć tak kruche, to zawsze jest cennym darem. Może to pomagało mi doceniać każdy dzień, który Ania spędziła w moim łonie, choć też (na trochę późniejszym etapie) poronienie, a potem poród przedwczesny, były realnym zagrożeniem…

A z drugiej strony… tyle strasznie trudnych emocji łączy się dla mnie z tym dniem. A, co coraz mocniej sobie uświadamiam, najtrudniejszą jest wstyd. Tak, czuję wstyd, który trudno mi wyjaśnić… Że nie dałam rady? Że noszę w sercu żałobę po dziecku, które było tak maleńkie i umarło, nim zabiło mu serce? A może za mało rozpaczam? I poczucie winy, że nie zawalczyłam o pogrzeb…

I w sumie nie wiem, co więcej napisać. Nie umiem o tym pisać.

4 responses »

  1. Każdy ma prawo do żałoby. Ty też. Strata dziecka, nawet tak malutkiego to dla matki i także dla ojca, trauma emocjonalna. Pojawiają się wątpliwości, wyrzuty sumienia, wstyd i jeszcze wiele różnych emocji. A stratę trzeba po prostu przeżyć, wypłakać, wykrzyczeć itd. Dla każdego żałoba trwa przez inny czas, każdy przeżywa to indywidualnie, ale trzeba się wyżałobić, bo inaczej to wszystko w nas zostaje. A co do dzieciątka – to napisze jedno: dzisiaj już wiem, że niczego nie możemy kontrolować, pewne rzeczy są powyżej nas. My możemy tylko wierzyć, modlić się i ufać. Dużo siły życzę i pozwól sobie na żałobę tyle ile tego potrzebujesz, mimo, że już trochę czasu minęło.
    Przyjdzie czas, że zrozumiesz i będziesz wiedziała o co się modlić i za co dziękować. Potrzeba czasu.
    Ściskam.

  2. Mówienie, pisanie o stracie dziecka bardzo pomaga,
    ja dowiedziałam się o tym dopiero po 19 latach, dzieki dziewczynom z Norwegii, które przeszły przez to samo i opisały swoje uczucia i emocje na blogach.
    Gdyby nie one i ich blogi do tej pory nie uporałabym się z tym, co czuję/czułam…
    Pozdrawiam Cię zerdecznie !!!

Skomentuj

