Dzieci-rowery czy dzieci-konie?

Zwykły wpis

Mając lat niskie naście uczyłam się w wakacje jeździć konno. O ile dobrze pamiętam, najbardziej podobała mi się opieka nad końmi, szczotkowanie ich i spędzanie z nimi czasu, samej jazdy się bałam, ale co nieco się nauczyłam.

Pamiętam swój szok podczas pierwszej plenerowej samodzielnej jazdy, kiedy trzeba było ominąć sporą gałąź, leżącą na leśnej drodze. Umiejąc jeździć na rowerze, traktowałam konia jako nieco większy rower i na widok gałęzi zaczęłam szykować się do skrętu kierownicą (no, niech będzie: wodzami), ale koń był szybszy i sam zakręcił, by gałąź ominąć. Dopiero wtedy zrozumiałam, że to rozumne zwierzę:-)

Przypomniała mi się ta historia w kontekście sprawowania opieki nad dziećmi i wychowywania ich. Myślę, że wielu rodziców podobnie jak ja z koniem próbuje postępować z dzieckiem. Oczekując narodzin, wertuje poradniki albo internet szukając instrukcji obsługi niemowlęcia, roczniaka, dwulatka itd. Sama trochę taka byłam, więc nie oburza mnie to.

Ważne, żeby jak najszybciej zdołać dostrzec, że dziecko nie jest rowerem, tylko koniem. I kiedy samo widzi przeszkodę na drodze, to Ją ominie – bez nerwowych ruchów rodzica. A może nawet dostrzec coś, czego rodzic nie zauważy i warto się w nie wsłuchać.

Wiem, że można wpaść łatwo w pułapkę tabelek, wykresów, liczby miarek mleka (pewnie łatwiej o to przy karmieniu butelką, ale z karmienia piersią także da się zrobić laboratorium), centyli itp. Sprawdzać z niepokojem „osiągnięcia rozwojowe” (to o mnie). Dopiero z dystansu i perspektywy czasu uśmiecham się, wiedząc, że nie ma najmniejszego znaczenia, że moja Córka zaczęła swobodnie samodzielnie chodzić mając ponad 14 miesięcy, a inni może i przed roczkiem. No ale każdy wiek ma swoje tabelki i powody do niepokojów.

I pewnie można nigdy tak naprawdę nie posłuchać swojego dziecka, tylko śledzić tabelki… Albo porównywać z innymi… Albo dopasowywać do własnych obaw i niepokojów.

Smutne.

Skomentuj

